8 weekse MBSR Mindfulness Based Stress Reduction training voor groepen

MBSR voor wie?

Iedereen die meer in het hier en nu aanwezig wil zijn en open staat voor het verkrijgen van inzicht in eigen patronen en automatische gedachtes. Of omdat je geïnteresseerd bent in mindfulness en dit zelf wilt ervaren.

We volgen het wetenschappelijk onderbouwde MBSR curriculum, precies zoals Jon Kabat-Zinn het in 1979 heeft ontwikkeld. Het programma is zo goed doordacht dat het in de afgelopen veertig jaar nauwelijks is veranderd. Inmiddels worden over de hele wereld MBSR mindfulnesstrainingen gegeven en kun je wel spreken van een mindfulness beweging. Hier leer je wat Jon Kabat-Zinn zo geniaal heeft bedacht.

Je behaalt de beste resultaten als je…

  • Echt wilt dat er iets verandert.
  • Uit je comfort-zone durft te stappen.
  • De bereidheid hebt om naar je eigen denk- en gedragspatronen te kijken.
  • Tijd vrij maakt om te oefenen.
  • Open staat voor iets nieuws.

Dit zijn haalbare doelen!

Mindfulness is geen tovertrucje. Het is een vaardigheid van de mind die je kunt trainen. Net zoals je een nieuwe taal kunt leren of een nieuw instrument kunt leren bespelen. En je hebt er de rest van je leven baat bij.


Wat bereik je met een mindfulness training?

  • Je vindt rust in je hoofd
  • Je kunt je beter focussen en je beter concentreren.
  • Zorgen gaan sneller voorbij en het piekeren wordt een stuk minder.
  • Je gaat weer genieten van de kleine dingen van het leven.
  • Je leert je gedachten en emoties observeren als ‘gebeurtenissen in de mind’.
  • Je raakt niet meer verstrikt in je gedachten, maar kunt ze als ‘dia’s of als bladeren in stromend water’ voorbij laten gaan.
  • Je stopt met vechten tegen jezelf en je leert de dingen te accepteren zoals ze zijn.
  • Je wordt niet meer meegesleept door je emoties, en als het gebeurt is het minder heftig en sneller voorbij.
  • Je relaties worden betekenisvoller.
  • Je wordt creatiever in het bedenken van oplossingen voor ingewikkelde situaties.
aanmelden

Kortom, je raakt minder snel van slag als dingen niet goed gaan of zoals je had verwacht. Angst, boosheid en verdriet gaan sneller voorbij. Je geniet meer van het leven, van de mensen om je heen en je doet de dingen die jou blij maken en je echt voldoening geven. Daar is het leven toch voor bedoeld?

"Sceptisch als ik was - zo positief was ik na afloop. Deze mindfulness training heeft gezorgd dat ik meer tevreden ben met mijzelf, dat ik accepteer dat ik niet alles kan wat moet en mij daar niet schuldig over voel. Maar ook de aanwezigheid opmerken van je adem en wat dat met je doet"

— Marloes van Schagenloo

Opzet MBSR Mindfulnesstraining Groningen en Drenthe

De training bestaat uit 8 wekelijkse sessies van twee en half uur plus een oefendag. Educatie wordt afgewisseld met oefeningen, het uitwisselen van ervaringen en opbouwende inzichten door zelfreflectie.

De training vindt plaats in een kleine groep van minimaal 6 en maximaal 12 personen.

Elke bijeenkomst heeft een eigen thema en bestaat uit: mindfulness oefeningen, theoretische onderbouwingen en het uitwisselen van ervaringen. Met een geleidelijke opbouw naar de praktische toepassing in het dagelijks leven. Mindfulness is een 'way of living'!

Wat krijg je?

  • 8 sessies van 2½  uur (9:30 – 12:00 uur)
  • Oefendag van zes uur (10:00 – 16:00 uur)
  • Professioneel werkboek van de Radboud Universiteit
  • 8 audiobestanden op USB om thuis mee te oefenen.
  • Professionele begeleiding van een VMBN lid 1 Mindfulnesstrainer
  • De mogelijkheid om tussen de training door telefonisch contact op te nemen
  • Prachtige, rustige en unieke locaties. Waar je echt de mogelijkheid krijgt om mindfulness te beoefenen

 

Onze mind leren kennen

Het leren om aanwezig te zijn als toeschouwer van je mind, zowel je gedachten, je emoties als je reacties op allerlei situaties.

Steeds opmerkzaam zijn hoe vaak je met je mind in het verleden of in de toekomst bent. Veroordeel of analyseer niet wat je waarneemt en maak er geen persoonlijk probleem van. Je ervaart dan iets dat sterker is dan al die dingen die je waarneemt; de stilte, de zwijgende toekijker, het aanwezig 'zijn' in dit moment.

De meest voorkomende redenen om aan een MBSR training deel te nemen

Meer in het NU aanwezig willen zijn. Minder willen piekeren en zorgen maken. Gedachten kunnen loslaten en dingen kunnen accepteren. Grenzen aanvoelen. Beter luisteren naar je lichaam. Meer genieten. Meer rust ervaren. Beter ontspannen. Angstige gedachten kunnen loslaten. Meer zelfvertrouwen krijgen. Makkelijker keuzes kunnen maken. Beter slapen.

Samenwerken met je mind en stoppen met tegen het huidige moment te vechten

Dàt is de reden van jouw stress. Daar kun jij niets aan doen. ‘Your mind is not your fault’. Maar je kunt er wel kiezen om anders met stress om te gaan. Door conditioneringen te doorbreken en in het huidige moment te leven. Waarom niet nu beginnen? Wat heb je te verliezen? Hoeveel ga je winnen?

Wat brengt een Mindfulness Training

Je hebt je leven goed op orde, maar toch kun je er niet van genieten.
Je voelt je opgejaagd door je agenda en je to-do lijst. Je put jezelf uit met al je verantwoordelijkheden en verplichtingen en je hebt last van alle prikkels die de hele dag en soms ook s’ nachts op je afkomen. Je voelt de druk te moeten voldoen aan de verwachtingen van anderen, het altijd maar bereikbaar moeten zijn en je vind het moeilijk voor jezelf te kiezen. En misschien begint je lichaam al te protesteren. Met pijntjes, slecht slapen en vermoeidheid… Je wilt niet uitvallen.

Waar je naar verlangt is rust in je hoofd en rust in je leven.

Je zou willen dat het piekeren, denken aan de dag van morgen, altijd maar doorgaan en zorgen maken een keertje stopt. En dat je even helemaal kunt ontspannen en toekomt aan de dingen die jou echt voldoening geven. Zodat je gezond en gelukkig gaat leven. Het leven is te kort en te waardevol om het zomaar aan je voorbij te laten gaan.

Dat kan echt anders!

Een MBSR Mindfulnesstraining gaat je leren omgaan met al die stressvolle gedachten en emoties. Zodat je rust vindt in je hoofd en kunt voelen wat je lichaam jou vertelt. Dat gaat je helpen goed voor jezelf te zorgen en gezonder en gelukkiger te leven. Maar dat doe je zonder je hoofd te verliezen. Want je moet wel met beide benen op de grond blijven staan.

Het besef dat gedachten geen feiten zijn en dat wij niet onze gedachten zijn, is prachtig! Door dit besef kun je er voor kiezen niet altijd mee te gaan met je denken maar terug te gaan naar het nu, waar alles zich bevindt!! Waarin je jezelf mag welkom heten, precies zoals je bent!

–  Zindel V. Segal –

Effecten van deze mindfulnesstraining kunnen zijn

  • Ervaren van meer balans
  • Effectiever omgaan met stressvolle situaties
  • Afname van klachten zoals slaapproblemen /piekeren / vermoeidheid /gebrek aan concentratie
  • Bewuster en met meer aandacht leven in het NU
  • Op een actieve manier een bijdrage leveren aan je gezondheid
  • Anders leren omgaan met klachten die je bijvoorbeeld ervaart door de overgang of chronische pijnklachten
Aanmelden

Praktische zaken

Het dragen van warme en gemakkelijke kleding is prettig tijdens de training.
De training wordt gegeven op drie prachtige, ruimtelijke en weidse plekken, zie locatie. Bekijk de agenda voor de start van de volgende 8 weekse MBSR training.


Tarieven en vergoedingen

8 weekse MBSR groepstraining

Particulier in een groep € 465,- p.p.

Zakelijk in een groep €615,- p.p.

Voor particulier incl. btw. Exclusief vergoeding verzekeraar.


De tarieven zijn inclusief: lesmateriaal, werkboek en oefeningen mp3.  Tevens inclusief koffie & thee tijdens de bijeenkomsten. De kosten voor een MBSR worden steeds meer door vele verzekeraars vergoed. Van € 100,- tot soms zelfs € 350,- euro.

Je neemt je eigen kussen of mat mee en een fleece dekentje als je dit fijn vindt.

Wanneer je op de navigatie de plaatsnaam  van de locatie plus het adres intoetst, brengt deze jou (als het goed is) naar de juiste locatie. Als dit niet het geval is, laat dan op dat moment de mindfulness al beginnen en neem de tijd om in alle rust en kalmte aan te komen

Aanmelden voor een MBSR training